Kieltenopetuksen aikaistamista kokeillaan Kokkolassa, Kannuksessa ja Pietarsaaressa, ja pian muutoksesta tulee valtakunnallinen – "Pikkuoppilaat ovat hyvin motivoituneita."
Vieraita kieliä opetetaan yhä nuoremmille, mutta sopivien oppimateriaalien puute asettaa haasteita. Mia Korpela on opettanut englantia 1.- ja 2.-luokkalaisille.
Vieraita kieliä opetetaan yhä nuoremmille, mutta sopivien oppimateriaalien puute asettaa haasteita. Mia Korpela on opettanut englantia 1.- ja 2.-luokkalaisille.
![]() |
| Kuvaaja: Clas-Olav Slotte |
Milja Keinänen
Englannin opettamisesta 1.- ja 2.-luokkalaisille on saatu hyviä
kokemuksia, kertoo Kokkolan sivistystoimen projektikoordinaattori Tuula
Storbjörk. Opetushallitus myönsi hankerahoitusta Kokkolan ja Kannuksen
yhteiseen kokeiluun syksyllä 2017. Kokeilun ansiosta yhä pienemmät opiskelijat
ovat saaneet oppia vierasta kieltä.
– Vanhemmilta on tullut viestiä, että pikkuoppilaat ovat
hyvin motivoituneita. Heillä on suuri into käyttää vähäistäkin kielitaitoa,
sanoo Storbjörk.
Vieraita kieliä opetetaan pian koko Suomessa
peruskoulutaipaleensa aloittaville. Hallitus sopi kevään kehysriihessä, että
A1-kieli aloitetaan keväästä 2020 alkaen jo ensimmäisellä luokalla. Moni kunta
on kokeillut uutta mallia jo nyt – Kokkola ja Kannus mukaan lukien.
Pietarsaaressa taas kokeillaan ruotsin kielen opetuksen aikaistamista kahdessa
koulussa.
Aikaisemmin vieraan kielen opiskelu on aloitettu kolmannella
luokalla. Kokkolassa kieltenopetusta on varhaistettu esimerkiksi Halkokarin,
Mäntykankaan, Hollihaan ja Kälviän kirkonkylän kouluissa.
– Ajattelen, että tärkeää opetuksessa on leikinomaisuus, hauskuus
ja innokkuuden herätteleminen, kertoo Mia Korpela, joka on
opettanut 1.- ja 2.-luokkalaisille englantia Halkokarin koulussa Kokkolassa.
Ensimmäisilleluokille sopivia kieltenopetuksen
materiaaleja, kuten oppikirjoja, on kuitenkin vielä vähän. Korpela käyttää
luovuutta löytääkseen ikätasolle sopivia opettamisen tapoja.
– Käytän hyödyksi paljon kuvia, lauluja ja videoita. Teemme
myös pariharjoituksia. Opettelemme kielen alkeita: yksittäisiä sanoja, värejä,
tervehdyksiä, ruokasanastoa ja koulusanastoa esimerkiksi.
Oppimateriaalien lisäksi moni muukin käytännön asia on vielä
auki. Kokkolan kaupungin sivistysjohtaja Peter Johnson kertoo,
että uudistus tapahtuu nopeasti ja että metodia pienten lasten kieliopetukseen
täytyy vielä kehittää.
Uudistuksen myötä opettajia täytyisi myös täydennyskouluttaa
ja kenties palkata lisää. Kieliopetuksen varhaistaminen lisää ensimmäiseen
vuoden kevääseen yhden tunnin lisää ja toiselle luokalle kaksi tuntia.
Koulupäivät siis pidentyvät hiukan.
Johnsonin mukaan A1-kieli, jota ekaluokkalaisille tullaan
tarjoamaan, on pääsääntöisesti englanti.
Käytännönkysymyksistä huolimatta uudistus on monen
mielestä tervetullut. Mia Korpela onhuomannut, että useille ekaluokkalaisille
on syntynyt varhaisen kielenopetuksen ansiosta into oppia kieltä lisää ja
tutustua siihen vapaa-ajallakin.
Myös Halkokarin koulun rehtori Arto Lauri kertoo,
että koulussa on haluttu olla mukana kieliopetuksen varhaistamisessa jo nyt,
sillä sen on havaittu edistävän oppimista.
– Sehän on tutkimustietoa, että varhainen opettelu
edesauttaa kielen oppimista ja lisää motivaatiota, toteaa Lauri.
Kielten oppimiseen halutaan rohkaista muutenkin.
Ekaluokkalaisten englannin opetuksen lisäksi Kokkolassa käynnissä on hanke,
jossa tarjotaan A2-kielistä "maistiaisia" jo neljännellä luokalla.
Tavoitteena on rohkaista opiskelemaan viidennellä luokalla alkavia valinnaisia
kieliä ennakkoluulottomasti.
Lähde: https://www.kp24.fi/uutiset/544857/kieltenopetuksen-aikaistamista-kokeillaan-kokkolassa-kannuksessa-ja-pietarsaaressa-ja-pian-muutokses
![]() |
| Kuvaaja: Clas-Olav Slotte |


Ei kommentteja:
Lähetä kommentti