Meidän luokka

Tässä joitain kuvia meidän luokasta. Saat kuvat suurennettua klikkaamalla niitä.


Päivä alkaa päiväyksen lukemisella. Lukuvuosi 2020-2021: Päiväyskalenterimme on englanniksi, mutta toki käymme päivittäin läpi sen myös samalla suomeksi. Päiväyksen lukeminen on yksi pieni englanninkielinen toiminto arjessamme; opiskelemmehan varhennettua tunnin viikossa, kevätlukukaudella 2h viikossa. 


Seuraavaksi käymme läpi AFTER SCHOOL-kalenterin, jossa on jokaisen lapsen nimi ja kuva sekä kuva,mihin hän menee koulun jälkeen. Jotkut menevät itsenäisesti kotiin (kotikuva), jotkut iltapäiväkerhoon (kerhokuva), jotkut koulukyydityksellä kotiin (koulukyydityksen kuva) ja jotkut menevät terapiaan (terapiakuva).

Sen jälkeen katsomme päivän touhut läpi kalenteristamme. Kalenteri on tehty vuonna 2000 ja se on edelleen todella toimiva ja hyvä. Nikkaroinnista vastasi mieheni. Pleksit ovat todella oiva ratkaisu lukujärjestykseen. Kuvat näkyvät läpi ja mikään ei ala ajan myötä repsottamaan, kuten kankaisissa lokerikoissa tahtoo käydä. En luopuisi siitä, vaikka opettaisin isoa yleisopetuksen luokkaa.




Tässä luokkamme piilopuu. Idea lähti viime vuoden oppilaalta, joka huokasi kerran luettuamme Annun ja Ollin touhuista Piilopuulla: "Olisipa meidänkin luokassa Piilopuu." En ollut ajatellut, että luokassa voisi olla Piilopuu. Asia jäi vaivaamaan mieltäni ja niin aloin suunnitella sellaista luokkaani. Piilopuun alle pääsee lukemaan hiljaa kirjaa yksin tai parin kanssa. Siellä voi touhuta myös palkintotehtäviä, kun tunnin tavoite on saavutettu.  Kiitos tuolle oppilaalle, jonka ajatuksista tämä kiva idea kehittyi luokkaamme!     Ääneen ajatteleminen on usein hyvä juttu!




Tietokonepiste sijaitsee "perähuoneessa". Se on pieni tila, johon on taittovet luokastamme. Tässä on hyvä tehdä omia harjoituksia rauhassa koneella kukin vuorollaan. Perähuoneessa sijaisee myös Piilopuu sekä seuraavan kuvan pienryhmäpöytä.





Tälle pöydälle mahtuu muutama oppilas  aikuisen kanssa työskentelemään rauhassa taiteovien taakse. Usein opettaja luetuttaa tässä esim. lukemaan opettelevia lapsia vuorotellen. Tässä saattaa muutama oppilas touhuilla matikan tunnilla palikoilla tai muilla laskuvälineillä. Joskus tällä pöydällä pari oppilasta pelaa esim. palkintopeliä lopputunnista. Erittäin monitoiminen päytä siis ja päivittäin käytössä.






Ja tällainenkin pyöreä pöytä löytyy. Tämäkin on käytössä päivittäin, sillä siihen on helppo nopeasti kokoontua esim. katsomaan ohjeistus tai toimimaan parin tai kolmen oppilaan ryhmänä.







Tässä erittäin hyväksi havaittu sermi, joka mahdollistaa hetkessä tilan jakamisen, pienet nukketeatterit ja vaikka mitkä! Joskus se on helppo laittaa yhden pulpetin ympärille "toimistoksi", johon oppilas voi halutessaan mennä tekemään hiljaista työtä. Tänä syksynä se on kuitenkin ollut aktiivisesti käytössä ihan tilanjakajana.









Kellomme on kuin kukka! Idea poimittu Pinterestistä ja on kyllä havainnollistava opeteltaessa kellon aikoja. Kellon teki eräs luokkamme harjoittelija, joka syttyi näyttämästäni ideasta ja halusi toteuttaa sen luokkaamme. Kiitos kivasta kellosta!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti